Deze relatie tussen fijnstof en de kans op longkanker blijkt volgens het onderzoek ook te gelden voor concentraties lager dan de huidige normen van de Europese Unie: voor deeltjes kleiner dan 10 micrometer bedraagt deze 40 microgram per kubieke meter en voor deeltjes kleiner dan 2,5 micrometer is dat 25 microgram per kubieke meter. De onderzoekers vonden geen grens waaronder het risico nul was.
Politici kunnen volgens Hoek nu niet langer het argument gebruiken dat de normen voor fijnstof toch wel gehaald worden en dat bijvoorbeeld daarom de maximumsnelheid op de snelwegen wel omhoog kan. “Ons onderzoek laat zien dat bij elke toename van fijnstof het risico op longkanker toeneemt.”
In de Verenigde Staten zijn de normen voor de hoeveelheid fijnstof in de lucht dan ook al twee keer zo streng, aldus Hoek. “En de World Health Organisation (WHO) heeft het zelfs al over maximaal 10 microgram per kubieke meter.”
De beste manier om op lokaal niveau de hoeveelheid fijnstof in de lucht te bestrijden is het verminderen van het autoverkeer, aldus Hoek. “In de praktijk komt dat neer op een reeks maatregelen die allemaal een klein beetje helpen zoals het stimuleren van het openbaar vervoer en de fiets, elektrisch rijden, parkeerbeleid, de invoering van een milieuzone en het toepassen van knips om het verkeer dwars door de stad tegen te gaan.” – Mario Gibbels)